Tempel van de Literatuur en Waterpoppen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van DeHartloopers - WaarBenJij.nu Tempel van de Literatuur en Waterpoppen - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van DeHartloopers - WaarBenJij.nu

Tempel van de Literatuur en Waterpoppen

08 December 2016 | Vietnam, Hanoi

Om 9.30 wakker geworden, nog een half uur voor het ontbijt. Ik had bere honger! Ben nog niet, hij had nog buikpijn en keelpijn.

Na het ontbijt hebben we de taxi genomen naar Tempel van de Literatuur. Het was een ritje van 2 km maar door het vele verkeer met al, ja daar zijn ze weer, die brommers, duurde het toch best lang. De tempel is een buitengewone vereringsplaats en een verheven uiting van het Vietnamese respect voor wetenschap en literatuur in het algemeen en het confucianisme in het bijzonder. Het tempelcomplex bestaat uit 5 binnenplaatsen die elk rust uitstraalde, behalve de laatste. Daar stonden souvenirswinkels met allerlei spulletjes.

Ik had geen zin om de taxi terug te nemen want het is veel leuker om te wandelen en naar winkeltjes te kijken. Het was toch maar 2 km. Ben had wel genoeg gewandeld dus dan maar op mijn rug. Het was een lange tocht en spannende tocht. We gingen even uitrusten bij het Hoan Kiem-meer. Midden in de stad die grenst aan het oude en de Franse koloniale gedeelte. Op een gegeven moment kwam er een studente vragen of ze erbij mocht zitten om even te kletsen. Dat hebben we dan ook even gedaan. Ik vroeg haar nog even waar die grote supermarkt nou zat en we zeiden elkaar gedag. Wat boodschapjes gehaald voor in de bus en we liepen terug langs het meer, want ergens zat het waterpoppen theater verscholen. Uiteindelijk gevonden en kijken welke tijden er vrij waren. Dat is mooi, over 10 minuten was de eerstvolgende show.

Het waterpoppenspel is een 1000 jaar oude Vietnamese traditie, die nauw verbonden is met de teelt van natte rijst in de delta van de Rode Rivier. De dwaze poppen werden uit vijgenhout gesneden, geverfd en glanzend en opvallend gelakt. Ze razen rond over een nat podium en voeren parodieën op uit de rijke Vietnamese folklore en geschiedenis. Gedurende het hele spel speelt een traditioneel orkest luide muziek en zingen de cheo-zangers de dialogen en handelingen.
Na de show van 50 minuten liepen we terug naar het hotel waar we even uitrustten voordat we gingen eten. Een paar meter van het hotel vandaan was er een kookschool/restaurant die ik wel wilde uitproberen. Ik zeg je: lekker! Het is dat Ben niet zoveel eet vanwege zijn buik, anders had ik nog wel meerdere gerehten willen uitproberen. Voor nu was het gebakken rijst met groente, springrolls en banana leaf salade met kip.

Daarna mijn rugtas klaarzetten voor 1 nacht in Mai Chau en de back pack inpakken en laten stallen in het hotel waar we 1 dag later weer zouden terug komen.

• 10 December 2016 - 22:19

Sacha:

Lieverd, ik vind je weer mega stoer, wat een avontuur weer!
    Blijf genieten, ik ben weer lekker mee;-) xxx

• 12 December 2016 - 09:48

Lody:

Hoi Maureen, leuk zeg om jullie te kunnen volgen! Zo te zien is de reis al heel goed begonnen. Geniet er van!

• 13 December 2016 - 07:10

Grace:

Oh Maureen...zo dapper weer!! Veel plezier!

• 26 December 2016 - 14:08

Riena:

WoW Maureen, dit is weer een mooie reis! Ik ben lekker aan het lezen in Frankrijk. X